Rozbierz się w domu – moda w dobie koronawirusa

Rozbierz się w domu – moda w dobie koronawirusa
Ostatni rok uczynił dramat dosłownie we wszystkich sferach ludzkiego życia – a świat mody nie jest wyjątkiem. Pandemia koronawirusa, która nagle ogarnęła świat, zaowocowała wieloma dziwnymi, szokującymi i nieoczekiwanymi trendami. Podczas gdy światowe korporacje jedna po drugiej przechodziły bankructwa, a miliarderzy zostali pozbawieni fortuny, blogerzy TikTok bogacili się dzięki dzikim eksperymentom z wyglądem. Pomysłowi projektanci wprowadzili trend na ubrania z drugiej ręki i stworzyli maski ochronne haftowane diamentami, a modelki, które straciły swoje pokazy, rozbierają się do magazynów o modzie przez kamerkę internetową. Jak rok 2020 zostanie zapamiętany przez fanów branży modowej ?
Żadnych więcej zakupów
Wybuch COVID-19 spowodował zamrożenie sprzedaży offline zarówno producentów odzieży masowej, jak i luksusowej. Przez pierwsze kilka miesięcy największe konglomeraty Capri (właściciel Michael Kors, Versace i Jimmy Choo), Kering Group (w skład której wchodzą Gucci, Balenciaga i Saint Laurent), LVMH (Dior, Givenchy, Marc) oraz Chanel również
wielu dużych detalistów, w tym hiszpański Inditex (Zara, Bershka, Pull & Bear) oraz brytyjska Arcadia Group (Topshop, Miss Selfridge i Outfit), musiało znieść straty „kwarantanny”, a co za tym idzie, ostatecznie zamknąć niektóre ich sieci .
Wszechobecny reżim samoizolacji doprowadził do gwałtownego wzrostu zakupów online. Jednak nawet on nie był w stanie nadrobić strat firm: klienci po prostu zaczęli oszczędzać na dodatkowej parze dżinsów, preferując rzeczy niezbędne.
Według szacunków BCG tylko w połowie roku branża modowa poniosła całkowitą stratę w wysokości 640 miliardów dolarów.

Brudne i drogie
Niezbędne produkty celebrytów i influencerów nie są już markowymi spodniami ani maleńkimi torebkami Jacquemusa. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy wygodne dresy, bezszwowa bielizna i kolorowe skarpetki stały się nagle modne – wszystko, co pomaga klientom poczuć się spokojniej w okresie ogólnej histerii i wygodnie spędzać czas poza domem. Moda na tak zwaną odzież wypoczynkową trwała nawet po złagodzeniu ograniczeń kwarantanny: ludzie zaczęli wychodzić na ulice w domowych ubraniach nawet w czterech głównych stolicach mody.
Tymczasem marketingowcy luksusowych marek nie siedzieli bezczynnie. Obserwując, co się dzieje, zdali sobie sprawę, że życie ludzi zmienia się dramatycznie i prawdopodobnie zmienia się na zawsze. Moda musi nadążać za zmianami. W asortymencie Gucci, Balenciaga i Chanel wyglądali na „znoszone”: postarzane trampki z efektem kurzu, dżinsy ze śladami trawy i brudu, podarte swetry i „sprane” wyblakłe koszulki. Trend szybko rozprzestrzenił się zarówno wśród zamożnych nabywców, jak i studentów. Ten ostatni znalazł jednak odpowiednik luksusu na pchlim targu iw sklepach vintage.
Naturalnie maski ochronne stały się głównym dodatkiem w ich wyglądzie – a im bardziej wyrafinowany był ich projekt, tym częściej stawały się przedmiotem zainteresowania fotografów mody. Niektórzy projektanci mody ponieśli fiasko sprzedając piękne, ale całkowicie bezużyteczne przezroczyste maski, a noszące je gwiazdy, w tym piosenkarka Lana Del Rey , otrzymały falę krytyki za nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Jednak zaradne marki były w stanie dobrze zarobić na tym akcesorium: w listopadzie nieznany chiński biznesmen zamówił i zapłacił firmie jubilerskiej Yvel najdroższą maskę świata – wzór 250 gramów 18-karatowego złota i 3608 naturalnych diamentów. Za wynalazek musiał zapłacić 1,5 miliona dolarów.

Oszustwo roku
Podczas gdy domy mody poniosły straty finansowe, Kardashianie – prawdopodobnie najpopularniejsi twórcy trendów na Instagramie i przedsiębiorcy modowi – ponieśli moralne straty. Najmłodsza z pięciu sióstr stanęła w obliczu wstydu: Kylie Jenner została pozbawiona głośnego tytułu najmłodszego miliardera na świecie.
W marcu 2019 roku Forbes ogłosił, że 21-letnia założycielka imperium piękności, Kylie Cosmetics, staje się najmłodszym miliarderem na świecie. Wtedy dziewczyna przyznała, że ​​takiej przyszłości nie przewidziała, a portale społecznościowe pomogły jej w promocji marki. Tym samym Jenner wyprzedziła twórcę portalu społecznościowego Facebook Marka Zuckerberga , który swój pierwszy miliard zarobił w wieku 23 lat.
Rok później Forbes po raz drugi przyznał tytuł celebryty, ale kilka miesięcy później pojawiły się rzekome rzeczywiste liczby fortuny Kylie. W rzeczywistości dziewczyna okazała się nie tak bogata, jak sądzili dziennikarze, a jej matka, Kris Jenner, korzystając ze wsparcia prawników, opracowała przebiegły plan wydrukowania zdjęcia córki na okładce magazynu.
W efekcie publikacja przykuła uwagę celebrytki na kłamstwa na temat dochodów jej firmy i fałszowania zeznań podatkowych. Jenner sprzedała połowę swojej marki kosmetycznemu gigantowi Coty na początku tego roku za 600 milionów dolarów i zebrała około 340 milionów dolarów z transakcji (po opodatkowaniu).
Według ekspertów do lata przedsiębiorca miał na koncie nieco mniej niż 900 milionów dolarów, co a priori nie daje jej prawa nazywać się miliarderem.
To nie jest nasza droga
Początkowo zgubiono błyszczące publikacje, zastanawiając się, jak strzelać w trybie samoizolacji. W kwietniu „biblia mody” Vogue’a wydała numer z całkowicie pustą okładką. Jednak redaktorzy zauważyli, że decyzja o wydrukowaniu białej okładki nie została podjęta z powodu braku zdjęć. „Mówienie o czymś – gdy ludzie umierają, lekarze i pielęgniarki ryzykują życiem, a świat zmienia się na zawsze – to nie jest DNA Vogue Italia” – próbował wyjaśnić magazyn.
Z drugiej strony Grazia postanowiła oddać hołd pracownikom służby zdrowia. Pozował personel szpitala walczący z koronawirusemw mundurze i udzielał wywiadów, opowiadając o trudnościach w pracy w tym trudnym czasie. „Nasz najnowszy numer jest skierowany do ludzi, którzy ryzykują życiem, by pomóc innym” – powiedzieli dziennikarze.
Wkrótce publikacje zaczęły eksperymentować z postaciami, wywołując czasem kontrowersyjne reakcje w sieciach społecznościowych i skandale wśród czytelników. Po raz pierwszy w historii na okładkach zaczęły pojawiać się otwarte trenspłci: na przykład Allure wydrukował na swojej stronie tytułowej gwiazdę serii Euphoria Hunter Schafer, Elle – modelkę Valentinę Sampaio i rosyjską Tatler – gwiazdę mediów społecznościowych Natashę Maksimovą.
Jak tylko nowe drukowane wydanie Tatler trafić do sklepów domowych, ciekawostka powstał: kilka dużych sieci – Azbuka vkusa, Auchan i Zeleny’ego Pererostok – umieścić go do góry nogami na swoich półkach. Według jednej wersji takie zamówienie pochodziło z wydawnictwa Conde Nast z powodu obowiązującej w Rosji ustawy o promocji homoseksualizmu. Przedstawiciele marki zaprzeczyli założeniu. Okazuje się, że taki układ to albo czysty przypadek, albo działanie kupców z supermarketu.

Postawy związane z płcią w branży modowej stały się jeszcze bardziej swobodne. Panowie w szpilkach i sukienkach od dawna chodzą po miastach, ale tylko jednemu udało się dostać na okładkę modowej edycji

W listopadzie, po raz pierwszy w historii Vogue , na pierwszej stronie ukazał się mężczyzna w zwiewnej kobiecej sukience – brytyjski piosenkarz i aktor Harry Styles . Styliści wybrali dla niego niebieską obszerną sukienkę domu mody Gucci, pomagając Vogue wspierać płynne wartości płci milenialsów i przedstawicieli tzw. Pokolenia Z. Pod koniec roku modnym detalem męskiej garderoby stały się nie tylko kobiece sukienki i spódnice, ale także gorsety – słynny amerykański projektant mody Tom Brown dodał je do swojej ostatniej kolekcji w 2020 roku.

„W tym jesteśmy zjednoczeni”
Stopniowo publikacje nie tylko godziły się z tym, co się dzieje, ale nawet w pewnym stopniu były w stanie na tym skorzystać. W kwarantannie większość sesji modowych wykonywała modelki samodzielnie w ścianach swoich domów – przy użyciu kamery internetowej i pod okiem fotografów. Ta „ekologiczna” strzelanina naprawdę pozwala znacząco obniżyć koszty organizacji: studio, styliści i wizażyści nie są w takich warunkach po prostu potrzebni.
Oryginalny pomysł przyszedł do artysty Alessio Albi z Perugii we Włoszech, który szukał sposobu na pracę wbrew samoizolacji. Albi zaczął robić zdjęcia znajomym modeli, robiąc zrzuty ekranu na laptopie za pomocą oprogramowania do rozmów wideo FaceTime.
„Alina i ja jesteśmy w kwarantannie w odległości 200 kilometrów od siebie. Właśnie sfilmowałem to przez kamerę internetową w moim laptopie. Samoizolacja nie ogranicza kreatywności: mamy szczęście żyć w epoce, w której są na to wszystkie środki. Zostań w domu. W tym jesteśmy zjednoczeni – wyjaśnił fotograf.
Warto zauważyć, że strzelanina przeprowadzona w kwarantannie stała się wyraźniejsza niż w „świecie przed koronawirusem”. Na kontach na Instagramie rosyjskich i zagranicznych modelek, w tym Alesyi Kafelnikovej , Belli Hadid , Emily Ratajkowski, Kendall Jenner i Hailey Bieber, pojawiły się zdjęcia, na których pozowały w bieliźnie lub zupełnie nago.
Stało się to kolejnym trendem w 2020 roku: blogerzy i zwykli użytkownicy sieci społecznościowych zaczęli rozbierać się przed kamerą po celebrytach, uruchamiając wiele dziwnych flash mobów.

Sprawy łóżkowe

Jednym z nich jest tzw. #PillowChallenge . Została przypadkowo uruchomiona przez blogera ze Szwecji, który siedząc zamknięty, wymyślił następującą rozrywkę. Dziewczyna zabezpieczyła poduszkę paskiem w talii, zrobiła zdjęcie w lustrze i zamieściła komiksowe zdjęcie na Instagramie. Za jej przykładem podążali użytkownicy portali społecznościowych na całym świecie: w tej chwili pod hashtagiem #PillowChallenge zamieszczane są setki tysięcy zdjęć.
Zainspirowani „wyzwaniem na poduszki”, blogerzy zaczęli przymierzać prawie wszystkie artykuły gospodarstwa domowego, które trafiły na ich dłoń. W ten sposób narodziły się analogiczne #BkanketChallenge („ogólne wyzwanie”) i #PaperDressChallenge. Uczestniczką tego ostatniego była rosyjska modelka Lilia Ermak. Dziewczyna wystąpiła w krótkim garniturze z papierowej torby i podpisała swój post w ten sposób: „Jak ci się podoba moja sukienka? Wiosna-lato 2020. Może to będzie nowe wyzwanie? ” W ciągu dnia jej publikacja zebrała dziesiątki tysięcy polubień. Odwiedź stronę https://lublininfo.pl/, aby znaleźć najlepsze sklepy z ubraniami w Lublinie.

Ponadto. Latem po kolei odbywały się nowe moby internetowe. Znudzone w czterech ścianach kobiety zakładały suknie ślubne lub wieczorowe, aby odkurzyć lub wyprasować pościel przed aparatem, sklejały kostiumy kąpielowe z masek ochronnych, prowokowały skandale w sieci, goliły brwi i farbowały włosy na kwaśne kolory, eksperymentowały z makijażem i przekształcały się w bohaterki kultowych filmów.
Szef brytyjskiego salonu Bleach London, Alex Brownsell, próbował wyjaśnić masową chęć aktualizacji wyglądu w okresie samoizolacji. Stylistka połączyła chęć zmiany z brakiem możliwości wyjścia: kobiety, które z powodu pandemii pozostały w domu, postanowiły wypróbować na sobie różne spojrzenia bez obawy, że po nieudanym eksperymencie pojawią się publicznie. Kolejnym czynnikiem napędzającym zmianę jest nuda, ponieważ wielu próbuje bawić się fryzurami i farbami do włosów. „Teraz jest wielka szansa na urzeczywistnienie najbardziej śmiałych pomysłów” – powiedział Brownsell.
Środki kwarantanny nie tylko zmusiły ludzi do odważniejszego wyrażania siebie, ale także zwiększyły siłę pozytywnego ciała. Rok zakończył się najważniejszą informacją w tym zakresie: najlepsza modelka roku 2020, według portalu eksperckiego Models.com, została uznana za modelkę plus-size Palomu Elsesser. Dla porównania w 2019 roku tytuł ten otrzymał szczupły, choć czarny, Adut Akech, a rok wcześniej Kaia Gerber, która spełniła wszystkie ogólnie przyjęte standardy urody. W ten sposób pandemia przyspieszyła zniszczenie wszystkich stereotypów dotyczących wyglądu, które przetrwały do ​​XXI wieku, a co najważniejsze, dała początek nowym trendom odpowiadającym tamtej epoce – nawet w Rosji.